Vuosien varrella merellä liikkumisen sääntöihin on tehty
uudistuksia, jotka eivät ole tuntuneet kauhean hyvin harkituilta.
Olen kirjoittanutkin merikorttien uudistuksesta ja väyläviitoituksen
muutoksesta. Mutta joskus tapahtuu mukaviakin yllätyksiä.
Turvavesiviitta on kummitellut uusien väyläviittojen
luettelossa, mutta en muista sellaista koskaan bonganneeni merellä.
Kun Kemistä lähtee ajamaan suoraan länteen kohti Ruotsia, vastaan
aukeaa pian aava avomeri. Siinä taitaa olla pitkälle toistakymmentä
merimailia viivasuoraa väylää vailla mitään kiintopisteitä
mihin tähdätä. Väylän toisessa päässä on sitten suuri ja
kiinnostava Seskarön saari ja omaleimainen ja hyvin ruotsalainen
saaristoyhdyskunta. Ja jossain kohdassa on huomaamatta livahdettu
valtakunnanrajan yli (no, onhan siinä toki muutama rajaa
markkeeraava meriviitta, ellei niitä sekoita matalikon merkkeihin).
Olen ajellut tuota väylää kompassilla 1980- luvulla. Mutta ehkä
kymmenisen vuotta sitten väylän varrella kellui meressä oransseja
palloja noin parin kolmen mailin välein. Ihmettelin ensin, onko
täällä joku regatta, mutta pallojen sijainti sai ajattelemaan
toista selitystä. Joku oli ne laittanut mereen helpottamaan väylällä
kulkua.
Kun viimeksi ajoin väylää, olisikohan siitä noin viisi vuotta,
pallot olivat kadonneet. Sen sijaan näin väylällä oudon
meriviitan. Ajoin lähemmäs, ja huomasin siinä olevan valkoisia ja
punaisia pystyjuovia. Jostain muistin kätköistä nousi mieleen sana
”turvavesiviitta”. Tosiaan, pallot oli nyt korvattu
turvavesiviitoilla.
Hyvä uudistus, tosin se sattui samaan aikaan GPS- laitteiden
yleistymisen kanssa. Jotenkin tulee mieleen, että siihen vaikutti
liittyminen EU:hun. Sitä ennen viranomaisia ei ehkä kiinnostanut
helpottaa yksityisveneiden sukkulointia Suomen ja Ruotsin välillä.
Salakuljetus kun on ollut alueella ikimuistoinen kansanhuvi aina
1990-luvulle asti. Poikkinainnin ohella – se varmaan jatkuu
edelleen*).
Toinen paikka jossa tapasin turvavesiviittoja on meritie
Pietarsaaresta etelään. Pohjoiseen mennessä, Pietarsaaren ja
Kokkolaan välillä aukeaa upea saaristo ja eräs Suomen kauneimmista
merireiteistä. Mutta etelään lähdettäessä saaristo loppuu.
Edessä avautuu vain aava meri. Voi siis ajella missä vain. Tai niin
minäkin kuvittelin. Mutta meri onkin tikattu täyteen rysiä ja
verkkoja. Joten pysyminen turvavesiviitoin merkityllä reitillä on
oikein hyvä ratkaisu.
Ja kun olin muutama vuosi sitten ajanut Tiikan takaisin
Suomenlahdelle, huomasin että Sipoonselän ylitys on nykyään
varmistettu turvavesiviitoin. Lapsuudessani, 1960 luvulla,
Sipoonselkä herätti kunnioitusta, sen ylitys oli pieni uroteko.
Perämeren vesilakeuksiin tottuneelle se ei ole mitään. Mutta
ymmärrän kuitenkin viitoituksen. Haasteena ei olekaan reitin
aukeus, vaan lukemattomien väylien, saarien ja merimerkkien
muodostama kirjavuus. Kieltämättä reitti on nyt helppo ajaa.
*) Onkohan termi tuttu? Poikkinainti ei ole sukupuolihurjastelua
vaan vanha tapa hakea puoliso rajan takaa.
perjantai 28. kesäkuuta 2013
Turvavesiviitat
Tunnisteet:
Kemi,
merikortit,
navigointi,
Pietarsaari,
Seskarö,
Sipoonselkä,
turvavesiviitta,
väyläviitat
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti