Tiikka on jo kellunut kuukauden päivät
kotisatamassa, mutta kilpailevat projektit vaativat aina veronsa –
tänäkin keväänä oli ohjelmassa talon maalaus. Niinpä koetin
rajoittaa telakkatyöt minimiin. Onneksi lakkaus oli hyvässä
kunnossa, reuna- ja varvaslistoja vain piti korjailla. Ja laittaa
pohjaan vahvempi myrkkymaali torjumaan suomenlahden sinnikkäitä merirokkoja.
Varsinaisena tämän vuoden projektina
oli hommata jääkaappi. Siinä isoin ongelma on tämä: vanha
summalaisvene on viimeisen päälle suunniteltu, lisäksi sen runko
ja kajuutta ovat matalia. Tilaa on siis vähän, oikeastaan jokainen
kuutiosentti on jo käytössä, enkä halunnut ruveta purkamaan
vanhoja rakenteita. Tarvittiin siis paljon mittailua. Lopulta
päädyttiin siihen että puolikiinteä kompressorikylmälaukku
saattaa sopia vaatekaapin alaosaan.
Piti kuitenkin ensin huoltaa
vaihtovirtalaturi, koska viime vuonna alkoi latausvalo vilkkua. Siis
suurella vaivalla laturi irti ja huoltoon. Osoittautui, että oli
halvempaa vaihtaa se käytettyyn ja tehdaskunnostettuun laturiin –
käytännössä ne ovat uuden veroisia.
Seuraava ongelma: jääkaappi kuluttaa
kuitenkin sen verran sähköä, että pitää lisätä toinen akku.
Se on ensisijaisesti filosofinen kysymys, ja vasta sen jälkeen tulee
tekniikka. Siis: aina on varmistettava että käynnistys, navigointi,
kulkuvalot ja muut tärkeät toiminnat saavat sähköä. Toiselle
akulle jää sitten mukavuus ja viihde. Samoin lataamisen tulee olla
automaattista, ja hätätilassa myös viihdeakku pitää saada
käynnistyksen tueksi. Suunnittelu johti juuri sellaiseen kytkentään,
jonka löysin myöhemmin myös akkujen erotusreleen esitteestä.
Akun kanssa tuli sama pulma kuin
jääkaapin: mihin se mahtuisi? Lopulta ainoa hyvä paikka oli vanha
akkulaatikko ruorimiehen istuimen alla. Sinne vaan piti nyt tunkea
kaksi akkua, plus pääkytkin ja erotusrele. Hyvä ratkaisu myös
siksi että tarvitaan vain vähän lisäkaapelia. Erotusrele
huolehtii automaattisesti siitä, että molemmat akut ladataan, ja
että starttiakusta ei varasteta virtaa mukavuustoimintoihin. Se on
kallis, mutta parempi ratkaisu kuin edellisessä veneessä käyttämäni
erotusdiodit, jotka aiheuttavat tehohäviöitä ja hidastavat akkujen
latautumista. Myös pääkytkin meni uusiksi, siihen tulee myös
akkujen vaihto/rinnakkaisajoasento.
Vielä yksi tekninen pulma:
akkukaapelit. Luotettavat liitokset kaapelikenkiin saadaan
puristusliittimillä. Autosähköliikkeet, ainakin Adita
Tattarisuolla, tekevät kaapeleita asiakkaan mittojen mukaan. Koska
tila oli hyvin kriittinen, kaapelit piti kuitenkin räätälöidä
asennuspaikalla. Tämä ratkesi, kun hommasin halvat kaapelipihdit –
ne hoitivatkin asian. Saatoin myös säilyttää alkuperäiset 50
neliömillin starttikaapelit, vain kaapelikengät piti vaihtaa.
Välikaapeleiksi hommasin 35 neliön kaapelia – sitä on helpompi
taivutella, eikä muutaman kymmenen sentin kaapelinpätkistä tule
merkittäviä jännitehäviöitä. Olennaista oli saada kaapeli
siististi poikki jotta sen säikeet suostuisivat menemään
kaapelikenkään. Primitiivinen ratkaisu osoittautui parhaaksi:
terävä puukko, puupalikka ja vasara.
Yllättävän aikaavievää tuunaamista
koko homma oli. Ja koska akut tuli päällekkäin, akun vaihto tulee
olemaan hiukan hankalaa. Huoltovapaat akut on tietysti
välttämättömyys.
Valmista tuli. Akku 1 alla, sitten filmivanerista välipohja, johon kiinni pääkytkin ja erotusrele. Ja viereen akku 2. Ja kiinnitys merenkäynnin kestäväksi. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti