Kesällä käytiin Virossa. Aikaa ei ollut pidempään kierrokseen,
mutta tarkoitus oli esitellä vieraalle pari ainutlaatuista paikkaa,
joihin harva suomalainen tutustuu. Toki saarelle pääsee oman veneen
lisäksi myös vuoroaluksella Tallinnasta.
Pranglin saari sijaitsee Tallinnasta kymmenkunta mailia itään. Se
on reilun viiden kilometrin pituinen. Rannat ovat matalat, mutta
satama on suojainen, ja sinne on ruopattu linjatauluin ja viitoin
merkitty väylä. Satama on varsin pieni, ja hyvillä ilmoilla täynnä
vierasveneitä. Saareen liikennöi säännöllisesti vuoroalus, ja
saari onkin virolaisten suosittu retki- ja lomakohde. En ihmettele
ollenkaan.
Saari on ollut jatkuvasti asuttu 1300- luvulta lähtien, myös
neuvostoaikana. Saaressa onkin säilynyt ainutlaatuinen miljöö.
Soratie kulkee saaren läpi pituussuunnassa. Se on kylänraitti,
jonka varrella sijaitsee pääosa asutusta, kirkko, seuraintalo,
kauppa ja Kelnasen satama. Tien itäpuolella ja satamasta etelään
sijaitsee leirintäalue ja hyvä ravintola. Maisemat ja rakennukset
ovat ainutlaatuisia, ja taloissa ja puutarhoissa näkyy jonkin
vaikeasti määriteltävä omaleimaisuus. Jotenkin tuli mieleen
jotkut Lapin kylät, juuri sen oudon ominaisluonteen takia. Kuulemma
saarelaiset, joita asuu siellä vakituisesti satakunta, puhuvat myös
aivan omaa murrettaan. Aikanaan väkeä on ollut 400. Sama autioitumisen trendi toimii täällä, niinkuin Suomessakin.
Oli lämmintä heinäkuuta, myös Virossa. Satamaa lähin uimaranta
on leirintäalueella, mutta sinne kävi suoraan kova tuuli, joten
uida ei voinut. Mutta saaren pohjoisispään ranta oli sopivasti
katveessa. Parin kilometrin matka mäntykankaiden ja hiekkadyynien
läpi rannalle oli ihana. Hienoa hiekkaa, hyvä pohja ja yli
20-asteista vettä. Kyllä kelpasi uida.
Edellisestä käynnistä saarella oli kolme vuotta. Olivatko asiat
muuttuneet? Kyllä vain, taloja oli korjattu ja siistitty. Ilmeisesti
ihmiset ovat vaurastuneet, saari ei enää ole kuolemassa. Silti
tunnelma on yhä entisellään, lumoava. Soratietä oli toisesta
päästä päällystetty, ja tuore bitumi oli tahrinut joidenkin
veneilijöiden valkeita purjehduskenkiä. Kaikenlaista sattuu.
Kelnasen sataman palvelut olivat edelleen varsin minimaaliset. ”Noor
kaardivägi”- kalastuskolhoosin entinen talousrakennus toimii
edelleen turistikeskuksena, ja se oli saanut seurakseen
palvelukioskin. Sen viereiseen taloon oli avattu ihan hyvä kahvila.
Vuorolaivalla saapuvia matkailijoita kyydittiin kohteisiinsa
neuvostoaikaisten kuorma-autojen lavalla. Satamassa myytiin käsitöitä
ym. tavaraa. Ostimme keittiöömme sieltä uuden räsymaton.
Satamassa kerättiin adressia, jossa vedottiin sen puolesta, ettei
sataman kehittäminen tuhoaisi sen hienoa miljöötä. Asia vetää
haikeaksi. Sataman kehittäminen olisi varmaan tarpeen. Mutta Kelnase
on kirjava satama sanan kaikessa merkityksessä. Aluksia maalla ja
vedessä. Rakennuksia, satamalaitteita, romua. Eikä mikään ihan
viimeisen päälle. Voiko sellainen lumo säilyä?
![]() | ||
Kirjava satama Kelnase. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti