Huomaan laiminlyöneeni blogiani, mutta aion korjata asiaa. Nyt kesän
alkaessa voisi olla paikallaan katsaus huolto- ja korjausasioihin.
Ehkä niistä on hyötyä jollekin.
Syksyllä huomasin, että veneen vasemman kyljen keskellä oli
intialaisen elefantin korvan kokoinen tumma läiskä. Keväällä syy
selvisi. Täkin ja laidan yhtymäkohdassa ollut kitti- tai liimasauma
oli jostain syystä raottunut muutaman sentin matkalta, ja vesi oli
tunkenut kylkilaudoituksen lakan ja puun väliin. Outoa, mutta
kaikenlaista voi sattua. Eipä muuta kun raappausta, kuivattelua,
kittausta, hiontaa ja lakkausta. Näin parhaaksi uusia koko täkin ja
reunalistojen pintakäsittelyn, jotta asia ei toistuisi. Työtä aika
lailla, mutta onneksi sain aputyövoimaa. Puuveneen omistajan iloja,
joten ei siitä sen enempää.
Ja sitten moottoriasiat. Koneesta en ole vamaan kertonut, että se on Perkins Perama M30, noin vuodelta 1990.
Aiemmin olen kertonut, kuinka pari vuotta sitten startti
sanoi itsensä irti. Osasyynä saattoi olla pakosarjan ja pakoputken
välinen liitosmuhvi. Sitä hoidettiin hitsaamalla. Samalla
vaihdettiin kampiakselin vauhtipyörän puoleinen stefa, koska
koneessa oli ollut öljyvuotoa.
No seuraava vika. Kesällä 2016 koneella oli ilmavaivoja, eli aina
välillä kone ei käynnistynyt, ennen kuin polttoainejärjestelmä
ilmattiin. Lisäksi näytti esiintyvän polttoaine- ja öljyvuotoa.
Vaihdoin siirtopumpun, koska se oli eräs epäilty, ja aika helppo
homma. Vaan ei auttanut.
Joten keväällä 2017 Vantaan diesel-asennuksen miehet kävi
irrottamassa pumpun sisuskalut, ja veivät samalla suuttimet
huoltoon. Ja se auttoi, ilmavaivat loppuivat ja kone alkoi hyrrätä
tasaisesti. Kaikki hyvin, mutta pakosarjan muhvi vuoti edelleen, ja
öljyvuotokaan ei poistunut. Tilasin syksyllä pakosarjaan uuden
liitosmuhvin, se oli nätin näköinen ja ruostumatonta terästä.
Tänä keväänä Vantaan diesel-asennus sai tulla uudelleen
tutkimaan moottoria. He löysivätkin öljyvuodon paikan. Se oli
polttoaine- ja vesipumpun pyöritysakselin tiiviste, ja sen
vaihtamiseksi pumppu piti taas irrottaa. Samalla huollettiin
vesipumppu ja vaihdettiin kampiakselin etupään stefa. Itse vaihdoin
pakosarjan muhvin uuteen. Se olikin hankala homma. Ruuvit ja mutterit
oli ruostuneet, ja tilaa niiden avaamiselle oli tavattoman vähän.
Lisäksi muhvin pakokaasujen poistoputki sojotti hieman eri suuntaan
kuin ennen. Sain tapella sen kiusankappaleen kanssa ainakin viisi
tuntia.
Venekin oli helteisen kevään ja pitkän remontin takia ravistunut
pahasti, joten onneksi päätin laittaa Hempelin Proof 10 venekittiä
auenneisiin saumoihin. Vene vuoti silti aika lailla, mutta pysyi
pumppaamalla pinnalla. Vuoto loppui kumminkin noin kuudessa tunnissa.
Ja mikä parasta, ei ole öljy- eikä polttoainevuotoa, ja moottori
kehrää.
Nyt vain kohti uusia seikkailuja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti