Veneilykesä 2014 ei oikein alkanut hyvin. Ensinnäkin, keväällä
täkki (lähinnä laidat, koska etu- ja takakansi on tiikkiä) oli
tosiaankin murheellisessa tilassa. Lakka oli kauttaaltaan halkeillut
ja rypistynyt. Eikä sen kunnostuksesta ollut montaakaan vuotta. Oli
pakko ottaa kaikki lakka pois. Se on aika haasteellinen homma, koska
mahonkitäkki haalistuu voimakkaasti, ja tulos on yleensä väkisinkin
kirjava. Laiskuuttani / aikaa säästääkseni päätin käyttää
nauhahiomakonetta, ja viimeistellä tulos epäkeskokoneella ja käsin.
No, ei tullut ihan ensiluokkainen, mutta menettelee. Myös kyljet
piti hioa hyvin (epäkeskokoneella), koska vanha lakka oli osin
likaantunut, ja siinä oli jopa hometäpliä - onneksi vain pinnassa.
En kuitenkaan hionut puulle asti, koska lakka oli hyvin puussa
kiinni. Lakkaushommia tuli kumminkin paljon ja aikaa kului.
Ja sitten: vanhan ja nuhjaantuneen pressun kaaren kiinnityslenkki oli edelliskesänä katkennut. Puotilassa sijaitsevasta pressufirmasta löytyi onneksi samanlainen lenkki. Piti vain saada vanha osa irti kaariputkesta ja uusi tilalle. Se onnistui puhalluslampulla kuumentamalla. Mutta ei siinä vielä kaikki- seuraavaksi pressun neulokset ratkesivat - eikä uutta pressua saisi mitenkään tälle kesälle. Onneksi tallessa oli edellinen huonokuntoinen pressu. Joten se saisi palvella tämän kesän.
Lisäksi ankkurivalon muovikupu oli särkynyt, se oli vuosikymmenien
kuluessa hapertunut. Oli kova etsiminen, ihan samanlaista ei
löytynyt, joten koko valaisin piti vaihtaa ja senkin asennus
valomaston päähän otti aikansa. Onneksi löysin suunnilleen
samankokoisen ankkurivalon.
Niinpä vesillelasku viivästyi, ja kun kevätkin oli tosi lämmin,
vene oli ravistunut aika lailla. Vaikka turvottelin venettä
ruiskulla, se vuoti veteen laskettaessa niin paljon, että vene piti
ajaa rantapenkkaan turpoamaan. Mutta jo parin tunnin kuluttua se piti
vettä, ja saatoin ajaa sen Kipparilahteen.
Vaikeudet ei loppuneet tähän. Jo syksyllä huomasin, että
moottorin alla olevassa kaukalossa oli tilkka mustaa öljyä. Koska
suodatin oli aika löysällä, toivoin, että öljy olisi tullut
suodattimen tiivisteestä. Mutta kun ei. Muutaman päivän kuluttua
vesillelaskusta huomasin että kaukalossa oli taas pari desiä öljyä.
Tunnusteltuani käsin moottorin alta vaikutti siltä että öljy
tulee vauhtipyörän kopan reunasta. Mieleeni tuli kampiakselin stefa
(siis tiiviste). Koetin pyöräyttää koneen käyntiin, mutta
startista kuului: naks-fiuuuuuh. Starttari ei mennyt päälle. Oliko
öljy mennyt kopan kautta starttiin?
Nyt tarvittaisiin ammattiapua. Soiteltuani puolenkymmentä soittoa
löytyi lopulta avulias firma, joka arveli, että vian voisi korjata
veneessä. He avasivatkin näppärästi koneen, ja koko tarina alkoi
paljastua. Kuten arvelinkin, stefa vaihdettiin. Starttarissa ei
kumminkaan ollut öljyä, vaan se oli ruostunut pilalle. Lisäksi
pakosarjan päässä oleva valurautainen mutka, jonka kautta
jäähdytysvesi johdetaan pakoputkeen, oli ruostunut puhki. Merivesi
pääsi tippumaan juuri starttimoottorin ja vauhtipyörän kopan
reunaan, ja oli varmaan mennyt siitä sisään (siinä kun ei ole
varsinaista tiivistettä). Ja koska kopan alaosassa oleva pieni
proppu oli kiinni, vesi saattoi kertyä koppaan jatkamaan
tuhotyötään. Joten uusi starttari piti hommata. Mutta pakosarjan
mutkalla oli pitkä toimitusaika, joten firman miehet tekivät
väliaikaisen korjauksen hitsaamalla - uusi mutka saataisiin vasta
elokuun lopulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti