No niin, veneilykausi 2016 alkoi yllättäen, tosin vain pienin
yllätyksin. Keväällä tietysti aina enemmän kunnostusta kuin
olisi odottanut. Tänä vuonna yllätti täkin huono kunto, joten ei
muuta kuin vanhasta lakasta huonoksi mennyttä pintaa pois (ei
koskaan enää halpislakkoja veneen pintaan!!!). Ja koska
mahonkitäkki on haalistunut läikikkääksi, päätin sekoittaa
lakkaan mahonkipetsiä. No, tuli hiukan parempi. Ja kajuutan katon
reunojen vuotokohtien etsintä ja paikkausta. kajuutan
kattomateriaalin (salmiakkikuvio muovimatto) uusintaa näin
siirretään, kun en ole keksinyt miten uuden katon tekisin.
Lisää uudistuksia. Suomenlahden suolainen vesi syö peräsimeen
kiinnitetyn sinkkianodin olemattomiin yhdessä kesässä. Oulussa se kesti 3-5 vuotta.
Neuvoteltuani muutaman veneilijän kanssa päätin jättää koko
anodin pois (peräsin, potkuriakseli ja kalarauta kun on rosteria
joka tapauksessa)! Mielestäni anodin sinkki vain siirtyy
ennätysvauhtia pronssisen potkurin pinnalle röpelöiseksi
kerrokseksi, mikä pitää sitten keväällä hinkata hiekkapaperilla
pois. Uusi teoria: ei anodia, ei murheita! Joten seuraan tilannetta.
Ja se pieni yllätys: kun keväällä pyöräytin moottorin käyntiin,
se ei käynnistynyt. Teoria: jos startti pyörittää konetta eikä
se käynnisty, polttoainesysteemissä on ilmaa. Ilmaus - ja kone
hyrähti käyntiin! Viikon kuluttua vesillelasku - eikö kone
taaskaan käynnisty. Taas ilmaus, ja kone käy. En keksi ilmiön
syytä. Viime kesänä Kotkassa kolmitiehana meni väärään
asentoon, jolloin kone imaisi ilmaa ja pysähtyi - ja piti ilmata.
Jäiköhän silloin joku ilmausruuvi löysälle - jolloin talven
suuret lämpötilavaihtelut aiheuttivat alipaineen ja vetivät ilmaa
sisään.
Joka tapauksessa, polttoainetankin vaihtava kolmitiehana oli mennyt
huonoon kuntoon. Uuden hanan asennus (hana on ihan erilainen)
edellytti uuden kiinnityssysteemin rakentamista ja letkujen
järjestyksen vaihtoa. Samalla vaihdoin polttoainetankkien
ylivuoto/huohotusletkut. 50-vuotiaat kumiletkut olivat hapertuneet ja
alkaneet vuotaa alapinnoiltaan, ja ilmeisesti ne olivat salaa
tihkuttaneet polttoainetta veneen kylkilautoja pitkin tankatessa tai
ajettaessa täydellä tankilla merenkäynnissä. Ei paljoa, koska ei
se pilssivedessä näkynyt, mutta huomasin polttoaineen tankkien kohdalta kostuttaman
pohjamaalin keväällä.
Ja kun uusi suuri tutkimusretki on vielä edessä (jo toki on ajeltu
mökille Haxalöön ja Pellingin saaristoon), voisin tässä välissä
päivittää viime kesänä testatut Viron satamat. Juttua seuraa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti